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I think from the evidence before your committee it is shown that the ship struck the berg before she had appreciably lost any headway, due either to change of helm or stoppage or reversal of engines, in which event her striking energy would be practically that given above.
SENATOR SMITH: Captain, in view of the strength of this blow, can you account for the apparent absence of shock, the shock seeming to have been scarcely noticeable by the passengers and crew?
CAPT. KNAPP: A comparison might be made to striking a sharp instrument a glancing blow with the hand. There would be no apparent resisting shock. That part of the ice which cut into its outer skin was struck by the ship very much like the edge of a knife would be so struck by the hand. If the ship had struck end on solidly against the mass of ice, then there would have been the shock that takes place when a moving body meets an immovable body. . .
SENATOR SMITH: Captain, can you think of anything else that you desire to say that will tend to throw any light upon the inquiry being made by the committee into the causes leading up to this wreck, and subsequent events, including any memorandum or data bearing upon the position of the steamship Californian on the night of this accident?
CAPT. KNAPP: I desire to submit the following "Memorandum on chart," marked "Titanic—Ice barrier—Near-by ships," which is explanatory of chart No. 2, which I have introduced in evidence.
The memorandum referred to is as follows:

HYDROGRAPHIC OFFICE.
Washington, D. C., May 14, 1912.

MEMORANDUM ON CHART.

"TITANIC"-ICE BARRIER-NEAR-BY SHIPS.

The chart bearing the above heading shows the ice barrier into which the Titanic undoubtedly steamed.

Je pense comme une évidence devant votre comité, que le navire a heurté l’iceberg avant qu’il n’ait sensiblement perdu de la vitesse, soit en raison d’un changement de barre, soit d’un arrêt ou d’un renversement des moteurs, auquel cas son énergie de frappe serait pratiquement celle indiquée ci-dessus.
LE SÉNATEUR SMITH : Capitaine, compte tenu de la force de l’impact, pouvez-vous expliquer l’absence apparente de choc, qui semble avoir été à peine perceptible par les passagers et l’équipage?
CAPT. KNAPP : On pourrait faire une comparaison avec le fait de frapper un instrument pointu par un coup de poing. Il n’y aurait pas de résistance apparente au choc. La partie de la glace qui a déchiré la partie extérieure a été frappée par le navire, comme le tranchant d’un couteau serait frappé à la main. Si le navire avait percuté frontalement la masse de glace, il y aurait eu le choc qui se produit lorsqu’un corps en mouvement rencontre un corps immobile [...]
LE SÉNATEUR SMITH : Capitaine, pouvez-vous penser à quelque chose d’autre que vous souhaiteriez dire qui aura tendance à jeter de la lumière sur l’interpellation faite par le comité sur les causes qui ont mené à ce naufrage, et sur les événements subséquents, y compris des notes de service ou des données concernant la position du vapeur Californian la nuit de l’accident ?
CAPT KNAPP : Je désire soumettre le «Mémorandum on chart», intitulé «Titanic—Ice barrier—Near-by ships», qui est l’explication de la carte no 2, que j’ai présentée en preuve.
Le mémorandum mentionné est le suivant :

BUREAU HYDROGRAPHIQUE.
Washington, D. C., 14 mai 1912.

NOTE SUR LE TABLEAU.

"TITANIC" — Barrière de glace — à proximité des navires.

La carte portant le cap ci-dessus montre la barrière de glace dans laquelle le Titanic s’est sans aucun doute embarqué.

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